Duurzaam online shoppen

Online shoppen is niet meer weg te denken uit ons leven. Tegenwoordig is het de norm geworden dat wanneer je online shopt, je jouw bestelling de volgende dag reeds mag ontvangen. Hoe aantrekkelijk het ook is, deze manier van winkelen heeft een aanzienlijke impact op het milieu en op het klimaat. Van transport tot overconsumptie, veel aspecten van online winkelen zijn minder duurzaam dan ze lijken. Hoe kan je dan wel duurzamer online shoppen?

Oorsprong online shoppen

Het initiële idee van de online winkel klinkt nochtans goed en is in se ook duurzaam. Klanten moeten zich niet meer naar een winkel verplaatsen en er is geen energie meer nodig om een fysieke winkel te verwarmen en van verlichting te voorzien. Bovendien is het niet meer nodig om je als klant van winkel naar winkel te verplaatsen om datgene te vinden waarnaar je op zoek bent. Sommige artikels beweren dan ook dat online shoppen duurzamer is dan offline winkelen. De studies die dit aantonen, gaan er echter van uit dat je bij het offline winkelen sowieso met de auto naar de winkel gaat en slechts één item per rit koopt. Waar deze studies dan ook geen rekening mee houden, is het feit dat je bij het offline winkelen naar een winkel in de buurt gaat, terwijl bij online winkelen je pakje van de andere kant van de wereld kan komen.

Transport

Transport speelt dus een cruciale rol bij de duurzaamheid van het online shoppen. De CO2-uitstoot en dus ook de impact op milieu en klimaat hangen af van volgende kenmerken van de levering: de afstand, het vervoersmiddel, de vulgraad van het vervoersmiddel, de grootte van het pakket, de snelheid van leveren en het aantal pakketjes dat per gereden kilometer geleverd wordt. Hoe sneller je pakje geleverd wordt of hoe specifieker het tijdstip, hoe minder efficiënt de bezorging.

Ook de transportwijze van de consument heeft een invloed op de CO2-uitstoot van het winkelen. Bij het offline winkelen ligt de invloed ervan voor de hand (de manier waarop de klant zich naar een winkel verplaatst), maar ook bij het online shoppen is dit van belang. Kies je voor thuislevering of levering in een afhaalpunt? Wij maken met Dagelijks Duurzaam deze keuze voor jou: we leveren enkel in een afhaalpunt (en sparen zo de last mile uit naar je thuis). We hopen dan ook dat jullie het pakje te voet of met de fiets ophalen, of het afhalen combineren met andere inkopen of verplaatsingen.

Wat is er nog zoal niet duurzaam aan online shoppen?

  • Retourneren. Bij het online shoppen hoort ook (jammer genoeg) retourneren. Enorme hoeveelheden worden geretourneerd waardoor zaken dus minstens 2 keer onderweg zijn. Extra CO2-uitstoot voor niets dus. Bij een geretourneerd item bestaat dan ook nog eens de kans dat dit niet opnieuw verkocht kan worden (of dit economisch minder interessant is om het na te kijken op beschadigingen) en dus vernietigd moet worden.
  • Overconsumptie. Als je online shopt worden vaak – zo niet altijd – suggesties gegeven. Bij ‘dit’ wordt ook vaak ‘dat’ aangekocht. Mensen kopen zo impulsief producten die ze misschien niet echt nodig hebben.
  • Verpakking en vulling. Sommige webshops kiezen ervoor om telkens een nieuwe verpakking en vulling te gebruiken bij iedere bestelling.

Hoe kan je nu duurzamer online shoppen?

  • Stel jezelf de vraag of je het product dat je op punt staat aan te kopen wel degelijk nodig hebt. Sta dus bewust stil bij wat je (online) aankoopt.
  • Kies ervoor om minder maar kwalitatief betere producten aan te kopen.
  • Kies voor tweedehands of refurbished producten en geef producten zo een tweede (of derde) leven.
  • Doe wat onderzoek voor je effectief een aankoop doet. Bekijk de foto’s goed, meet jezelf op en bekijk de maattabel goed, lees reviews, … Zo minimaliseer je ook de kans op retourneren.
  • Kies voor lokale producten en aanbieders.
  • Ga voor een schoner vervoer, bijvoorbeeld fietskoerier of elektrisch. Of kies voor een afhaalpunt op wandel- of fietsafstand of waar je sowieso langs gaat.
  • Kies niet voor de snelste levering maar geef de koeriers de tijd om de bestelling zo efficiënt mogelijk te leveren.

Door je koopgedrag en –gewoontes, zowel online als offline, aan te passen kan je dus zorgen voor een duurzamere wereld.

Wie moet dit zeker ook lezen? Spread the word! ⬇️

Duurzaam online shoppen

Online shoppen is niet meer weg te denken uit ons leven. Tegenwoordig is het de norm geworden dat wanneer je online shopt, je jouw bestelling de volgende dag reeds mag ontvangen. Hoe aantrekkelijk het ook is, deze manier van winkelen heeft een aanzienlijke impact op het milieu en op het klimaat. Van transport tot overconsumptie, veel aspecten van online winkelen zijn minder duurzaam dan ze lijken. Hoe kan je dan wel duurzamer online shoppen?

Oorsprong online shoppen

Het initiële idee van de online winkel klinkt nochtans goed en is in se ook duurzaam. Klanten moeten zich niet meer naar een winkel verplaatsen en er is geen energie meer nodig om een fysieke winkel te verwarmen en van verlichting te voorzien. Bovendien is het niet meer nodig om je als klant van winkel naar winkel te verplaatsen om datgene te vinden waarnaar je op zoek bent. Sommige artikels beweren dan ook dat online shoppen duurzamer is dan offline winkelen. De studies die dit aantonen, gaan er echter van uit dat je bij het offline winkelen sowieso met de auto naar de winkel gaat en slechts één item per rit koopt. Waar deze studies dan ook geen rekening mee houden, is het feit dat je bij het offline winkelen naar een winkel in de buurt gaat, terwijl bij online winkelen je pakje van de andere kant van de wereld kan komen.

 

Transport

Transport speelt dus een cruciale rol bij de duurzaamheid van het online shoppen. De CO2-uitstoot en dus ook de impact op milieu en klimaat hangen af van volgende kenmerken van de levering: de afstand, het vervoersmiddel, de vulgraad van het vervoersmiddel, de grootte van het pakket, de snelheid van leveren en het aantal pakketjes dat per gereden kilometer geleverd wordt. Hoe sneller je pakje geleverd wordt of hoe specifieker het tijdstip, hoe minder efficiënt de bezorging.

Ook de transportwijze van de consument heeft een invloed op de CO2-uitstoot van het winkelen. Bij het offline winkelen ligt de invloed ervan voor de hand (de manier waarop de klant zich naar een winkel verplaatst), maar ook bij het online shoppen is dit van belang. Kies je voor thuislevering of levering in een afhaalpunt? Wij maken met Dagelijks Duurzaam deze keuze voor jou: we leveren enkel in een afhaalpunt (en sparen zo de last mile uit naar je thuis). We hopen dan ook dat jullie het pakje te voet of met de fiets ophalen, of het afhalen combineren met andere inkopen of verplaatsingen.

Wat is er nog zoal niet duurzaam aan online shoppen?

  • Retourneren. Bij het online shoppen hoort ook (jammer genoeg) retourneren. Enorme hoeveelheden worden geretourneerd waardoor zaken dus minstens 2 keer onderweg zijn. Extra CO2-uitstoot voor niets dus. Bij een geretourneerd item bestaat dan ook nog eens de kans dat dit niet opnieuw verkocht kan worden (of dit economisch minder interessant is om het na te kijken op beschadigingen) en dus vernietigd moet worden.
  • Overconsumptie. Als je online shopt worden vaak – zo niet altijd – suggesties gegeven. Bij ‘dit’ wordt ook vaak ‘dat’ aangekocht. Mensen kopen zo impulsief producten die ze misschien niet echt nodig hebben.
  • Verpakking en vulling. Sommige webshops kiezen ervoor om telkens een nieuwe verpakking en vulling te gebruiken bij iedere bestelling.

Hoe kan je nu duurzamer online shoppen?

  • Stel jezelf de vraag of je het product dat je op punt staat aan te kopen wel degelijk nodig hebt. Sta dus bewust stil bij wat je (online) aankoopt.
  • Kies ervoor om minder maar kwalitatief betere producten aan te kopen.
  • Kies voor tweedehands of refurbished producten en geef producten zo een tweede (of derde) leven.
  • Doe wat onderzoek voor je effectief een aankoop doet. Bekijk de foto’s goed, meet jezelf op en bekijk de maattabel goed, lees reviews, … Zo minimaliseer je ook de kans op retourneren.
  • Kies voor lokale producten en aanbieders.
  • Ga voor een schoner vervoer, bijvoorbeeld fietskoerier of elektrisch. Of kies voor een afhaalpunt op wandel- of fietsafstand of waar je sowieso langs gaat.
  • Kies niet voor de snelste levering maar geef de koeriers de tijd om de bestelling zo efficiënt mogelijk te leveren.

Door je koopgedrag en –gewoontes, zowel online als offline, aan te passen kan je dus zorgen voor een duurzamere wereld.

Wie moet dit zeker ook lezen? Spread the word! ⬇️